دارویی که برای درمان بیماران چاق و مبتلا به دیابت نوع 2 بی خطر و موثر است

13ژانویه 2021- یک مطالعه ی جدید تأیید کرد که درمان باBimagrumab ، -یک آنتی بادی مسدود کننده ی گیرنده های اکتیوین نوعII ، و تحریک کننده ی رشد عضلات اسکلتی-، برای درمان چاقی بیش از حد و اختلالات متابولیکی بیماران بزرگسال مبتلا به چاقی و دیابت نوع 2 ، ایمن و موثر است.

دکتر استیو هیمسفیلد، نویسنده ی این مقاله و رئیس سابق انجمن چاقی و مدیر فعلی آزمایشگاه متابولیسم و ​​ترکیب بدنی در مرکز تحقیقات پزشکی پنینگتون، گفت: این نتایج هیجان انگیز نشان می دهد که ممکن است مکانیسم جدیدی برای دستیابی به کاهش وزن با کاهش عمیق چربی بدن و افزایش توده بدون چربی، همراه با سایر مزایای متابولیکی وجود داشته باشد.

در مجموع 75 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2، با شاخص توده بدنی بین 28 تا 40 و سطح هموگلوبین گلیکوزیله A1c بین 6.5 تا 10 درصد برای فاز دوم این آزمایش بالینی تصادفی انتخاب شدند. به بیماران بطور تصادفی یا داروی Bimagrumab یا دارونما (محلول دكستروز) هر 4 هفته و به مدت 48 هفته تزریق شد. هر دو گروه مشاوره ی رژیم غذایی و ورزش دریافت کردند. این تحقیق از فوریه 2017 تا مه 2019 در 9 سایت در ایالات متحده و انگلستان انجام شد.

در پایان این مطالعه ی 48 هفته ای، محققان تقریباً 21 درصد کاهش چربی بدنی را در گروهBimagrumab ، در مقایسه با 0.5 درصد در گروه دارونما، مشاهده کردند. همچنین نتایج نشان داد که توده ی بدون چربی در گروهBimagrumab ، 3.6 درصد افزایش یافته است، در حالیکه از توده ی بدون چربی افراد در گروه دارونما 0.8 درصد کاسته شده بود. از دست دادن ترکیبی چربی کل بدن و افزایش توده ی ماهیچه ای منجر به کاهش خالص 6.5 صدی وزن بدن در بیماران دریافت کنندهBimagrumab ، در مقایسه با 0.8 درصد کاهش وزن در همتایان دریافت کننده ی دارونما شد.

محدودیت این مطالعه، حجم نمونه ی 75 نفری شرکت کنندگان بود. همچنین یک عدم تعادل جنسیتی در بین گروه ها با تعداد بیشتر زنان در گروه Bimagrumab و مردان بیشتر در گروه دارونما وجود داشت.

بخشی از نتایج این مطالعه در طی یک گرد هم آیی تحقیقاتی با عنوان "درمان های دارویی ضد چاقی در حال ظهور" در هفته ی چاقی سال 2019 در لاس وگاس، نیویورک ارائه شده بود.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20210113/Drug-found-to-be-safe-and-effective-for-treating-patients-with-obesity-and-type-2-diabetes.aspx